Bandendruk strandrace
Met hoeveel bar moet je op het strand rijden? Bij elke groep of race hoor je wel de vraag van iemand met hoeveel druk en andere renner rijdt.
De bandendruk is een belangrijk aspect om hard over het strand te fietsen. Echter is het niet een makkelijke vraag om te beantwoorden. Hoe hard je banden op het strand moeten zijn hangt van veel dingen af. Dat maakt het juist zo moeilijk.
De bandendruk van de strandbanden zal meestal variëren van 0,5 tot 0,9 bar bij tubeless banden. Bij banden met een binnenband moet de druk iets verhoogd worden (+-0,2 bar)
Wat jou ideale bandenspanning moet worden hangt zoals eerder gezegd van verschillende factoren af. Factoren die bepalend zijn voor de bandendruk op het strand zijn
- Breedte velg en band
- Gewicht
- Type strand
- Parkoers strandrace
afb 1. Veel voorkomende combinatie van velg en band. Brede 9th Wave velg met brede Schwalbe band
Breedte band en velg
De band en de velg hebben invloed op elkaar. De breedte van de velg bepaald namelijk ook hoe breed de band dat werkelijk gaan zijn. Zo zal een 2,35 band uiteindelijk breder vallen op een velg van 30mm intern dan op een velg van 21mm intern. Tot op zekere hoogte wil je en zo breed mogelijk band. Qua breedte van de band wil je rond de 2,35 inch zitten. Je wilt dat je band tussen de 55mm en 62mm breed is. Qua breedte van de velg zit je rond de 30mm goed. Bij een heel hard strand en hoge snelheid kom je met een dunnere veld ook weg maar met slecht strand wil je meer breedte en heb je een bredere velg nodig. Hoe breder de velg en hoe breder de band de meer volume je hebt. Hebt je meer volume dan kan je ook met een lagere druk gaan rijden. Hou dus rekening met je velgbreedte, band breedte en daadwerkelijke breedte van de band bij het bepalen van de druk. Hoe breder alles is hoe zachter de druk kan.
afb 2. Breede banden zijn belangrijk op het strand
Type strand
Bij bovenstaande punt is het al ter sprake gekomen. De staat van het strand. Net zoals op de weg waar je bij mooi asfalt met meer druk kan rijden dan op een hele slechte weg geldt dit principe ook op het strand. IS het strand heel hard dan kan je met een hogere druk rijden. Een te zachte druk zal nu juist immers zorgen voor een hogere rolweerstand. Is daarin tegen het strand slecht met veel stukken los zand? Dan wil je juist meer “drijfvermogen” creëren en de druk in band laten zakken. De band vlakt dan bij het contact punt uit waardoor je veel groter draagvlak hebt en zo makkelijker over slechte stukken strand rijdt.
afb 3. In het mulle zand komt ook veel techniek bij kijken
Gewicht
Een ander factor wat bepalend is voor de druk in je banden is je gewicht en die van de fiets. Hoe zwaarder je bent, hoe meer druk je in de banden moeten doen.
Parkoers
Het laatste puntje is vooral voor wedstrijd renners. Bepaal de bandendruk aan de hand van je sterke punten in de race. Ben je van plan op gas te geven op de mooi lopende rechte stukken en daar het verschil maken? Doe meer druk in je banden. Ben je heel technisch en wil je vooral verschil maken op de technische stukken? Doe dan minder druk in je banden. Je bent dan misschien niet heel de race aan het rijden op de meest ideale druk maar op de plekken waar je het verschil kan wil maken rijd je met de meest geschikte druk.
afb 4. Neem bij het bepalen van de bandendruk de beslissende passage mee in je overweging zoals een technische finish
Auteur: Daan van Sintmaartensdijk